وقوع بیماری‌های ویروسی مهم توت‌فرنگی در استان‌های گیلان و مازندران

نویسندگان

  • احمد روحی بخش گروه گیاهپزشکی، دانشکده کشاورزی دانشگاه گیلان
  • رضا پوررحیم بخش تحقیقات ویروس‌های گیاهی، موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تهران، ایران
  • سید علی الهی‌نیا گروه گیاهپزشکی، دانشکده کشاورزی دانشگاه گیلان
  • شیرین فرزادفر بخش تحقیقات ویروس‌های گیاهی، موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تهران، ایران
چکیده مقاله:

با توجه به اهمیت کشت توت‌فرنگی در دو استان گیلان و مازندران، در این تحقیق وضعیت بیماری‌های ویروسی توت‌فرنگی در این استان­ها مورد بررسی قرار گرفت. طی سال­های 1392-1391 در مجموع تعداد 422 نمونه تصادفی و 223 نمونه علائم­دار شامل موزاییک، پیسک، لکه­حلقوی، زردی، سبزردی، کاهش رشد و بد شکلی برگ­ها از مزارع توت­فرنگی مناطق رشت، صومعه­سرا و سنگر در استان گیلان و بابلسر، جویبار و بهشهر در استان مازندران جمع­آوری شد. آلودگی این نمونه­ها به ویروس لبه زرد خفیف توت­فرنگی (Strawberry mild  yellow  edge  virus-SMYEV)، ویروس پیسک توت­فرنگی (Strawberry motlle virus-SMoV)، ویروس چروکیدگی توت­فرنگی (Strawberry crinkle virus-SCV)، ویروس لکه­حلقوی نهان توت­فرنگی (Strawberry latent ring spot virus-SLRSV)، ویروس موزاییک تمشک (Raspberry ringspot virus-RpRSV)، ویروس موزاییک آرابیس (Arabis mosaic virus-ArMV) و ویروس لکه­حلقوی گوجه­فرنگی (Tomato ringspot virus-ToRSV) با استفاده از آزمون سرولوژیکی الایزا (DAS-ELISA) و آنتی­بادی­های اختصاصی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج به دست آمده بیانگر آلودگی 3/32 و 7/13 درصدی به ترتیب نمونه­های علائم­دار و تصادفی به حداقل یکی از هفت ویروس یاد شده بود. نتایج بررسی واکنش گیاهان محک در برابر جدایه­های چهار نپوویروس ArMV، RpRSV، ToRSV و SLRSV بدست آمده در این تحقیق، با اطلاعات توصیف شده در مورد این ویروس­ها مطابقت داشت. همچنین در ردیابی مولکولی SMoV و SMYEV به روش RT-PCR و با استفاده از آغازگرهای اختصاصی ناحیه ژن پروتئین پوششی این دو ویروس، قطعه دی.ان.ای بطول مورد انتظار 630 و 860 جفت باز به ترتیب در نمونه­های آلوده به SMoV و SMYEV تکثیر گردید. توالی نوکلئوتیدی قطعه دی.ان.ای بدست آمده در مورد دو جدایه ایرانی SMoV بیشترین شباهت (97 درصد) با جدایه 1278 SMoV از کشور هلند (رس شمار AJ496145) داشته و نیز توالی قطعه دی.ان.ای بدست آمده در مورد سه جدایه ایرانی SMYEV دارای بیشترین مشابهت (99 درصد) با جدایه D/M.110 SMYEV (رس شمار AJ577352) از آلمان بود. این نخستین گزارش از ردیابی ویروس­های فوق از مزارع توت­فرنگی ایران می‌باشد.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

گزارش دو گونه جدید از فلور استانهای گیلان و مازندران

Ludwigia epilobioides   و Oxalis corymbosa که از استانهای گیلان و مازندران جمع‌آوری شده‌اند برای اولین بار در فلور ایران گزارش می‌گردند. ویژگیهای این گونه‌ها با نزدیکترین گونه ها مورد بحث و مقایسه قرار می‌گیرند.

متن کامل

گزارش دو گونه جدید از فلور استانهای گیلان و مازندران

ludwigia epilobioides   و oxalis corymbosa که از استانهای گیلان و مازندران جمع آوری شده اند برای اولین بار در فلور ایران گزارش می گردند. ویژگیهای این گونه ها با نزدیکترین گونه ها مورد بحث و مقایسه قرار می گیرند.

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


عنوان ژورنال

دوره 84  شماره شماره 1

صفحات  31- 42

تاریخ انتشار 2016-08-22

با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023